Derde leerweg
Al jaren kampt de bouw branche met teruglopende deelname aan de beroepsopleidingen in de bouw en infra. Door de jaren heen is het tevens moeizamer geworden om personeel te krijgen door schaarste binnen de branche. Dit is de reden geweest dat Cnossen Infra de stap heeft gezet naar het ontwikkelen van een maatwerk opleiding middels een derde leerweg. Gezamenlijk met dochteronderneming 3D GWW is er binnen de kaders van het project “Het nieuwe leren” een start gemaakt aan het opstellen van deze opleiding.
Gedurende de afgelopen twee jaar hebben we een start gemaakt met een visuele opleiding richting AutCAD tekenaar, welke via een Learning Management System online te volgen is. Dit betekent in zeker mate dat de leerlingen in hun eigen tempo de opleiding kunnen volgen. Uiteraard wordt aan het einde van de opleiding de opgedane kennis uitgebreid getoetst middels praktijkopdrachten en de oplevering van een volledige AutoCAD tekening. Niet alleen zijn in de opleiding de hoofdzaken m.b.t. AutoCAD tekenen meegenomen, ook zijn er diverse onderdelen toegevoegd vanuit de praktijk van Cnossen Infra en 3DGWW. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen ook kennis opdoen van Civil3D en InfraCAD. Na het voltooien van de opleiding zijn de leerlingen in staat om (semi)-zelfstandig tekeningen te maken en bewerken voor de uitvoering of revisie binnen de projecten van Cnossen Infra.
De komende tijd zullen we deze opleidingen uitbreiden en meer vorm gaan geven op andere disciplines binnen de GWW. Hierdoor hopen we ten opzichte van de reguliere opleidingsmethoden, een goed alternatief te kunnen bieden voor het opleiden van vakmensen in de infra branche.
Een opleiding via de derde leerweg is vergelijkbaar met een BBL traject werken en leren. Echter is er in een derde leerweg traject vaak meer mogelijkheid om een opleiding korter en flexibeler in te richten waardoor er meer maatwerk mogelijk is. Tevens biedt dit de mogelijkheid om leerlingen die, op welke manier dan ook, moeite hebben met leren, gerichter kunnen laten kennis maken met de theorie en praktijk van de opleiding. Dit maakt het mogelijk om eenvoudiger schoolverlaters, of kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt weer te laten deelnemen aan de arbeidsmarkt.